Smörbrist även här



Har förut tänkt när jag hört om smörbristen i landet att det inte verkar vara smörbrist här i Malmö, i alla fall inte på Limhamn, men idag möttes jag av den här skylten på Ica. Nu hade de en pall med smörpaket kvar, så jag passade på att köpa två st :-)
Jag har köpt mer smör det senaste året än vad jag gjort i hela mitt vuxna liv förut. Jag, som många med mig, gick i light-fällan och har fått i mig alldeles för mycket skräp istället för naturlig mat, vilket ju är idiotiskt. Alla rekommendationer gick (och går fortfarande) ut på att minska på det mättade fettet, öka kolhydrater och ät massor av frukt och grönt. Fortfarande görs reklam för margariner som ska göra dig så frisk och pigg, men som inte ens är människoföda. Eller reklam för barnyoughurt - "Den innehåller inga kostgjorda färgämnen eller konserveringsämnen. Den röda färgen är från rödbetor....." Visst, var kommer då jordgubbssmaken ifrån? Nä, de innehåller inte karamellfärg, men massor av socker, modifierad stärkelse, emulgeringsmedel, stabiliseringsmedel etc. etc. Ja, jag köper dem inte längre i alla fall, efter att jag läst innehållsförteckningen, som är så småstilt att jag nästan behövde förstoingsglas - och jag behöver i vanliga fall inte ens läsglasögon än.
Nä, jag ger hellre barnen en smoothie på grädde, grekisk youghurt, gammeldags mjölk och jordgubbar och lite ekologiskt vanlijpulver. Visst det är lite mer meck, men så blir de nöjda.  Eller grekisk/turkisk/rysk youghurt blandat med lite vaniljpulver-också en höjdare. Ja, det finns fler goda, nyttiga mellanmål, men de tar vi en annan gång. Behöver ju inte avslöja alla direkt. Dessutom är dessa som jag nämnt med mycket mejeriprodukter och alla tål dem inte och dessutom innehåller de ju en hel del kolhydrater, vilket kan vara negativt om man är ute efter viktminskning. "Mejeriprodukter är INTE människans naturliga kost. Mejeriprodukter är en lyx som ganska många av oss verkar kunna njuta av utan påverkan av hälsan. Däremot ställer kasein och laktos till det för en del. Ät mat och läg till mejeriprodukter som ett gott tillbehör. Ät inte mejeriprodukter som mat. På detta vis kan naturen räcka till och vi kan troligtvis njuta av det goda i hela vårt liv."(Anna Hallén)
Visst har Anna rätt, fast det är tufft att erkänna, för jag tycker väldigt mycket om just mejeriprodukter. Jag vet att jag kommer att göra en egenstudie framöver där jag utesluter dem ett tag för att se vad det gör för skillnad i min kropp, jag ska bara förbereda mig för det :-)
Nä, nu är det nog dags för kaffe - ska jag ta grädde eller LCHF-mjölk.....


/Monica





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0