Att fuska med stil

I lördags var jag på bröllop. Min bror gifte sig med sin älskade och vi fick vara med om ett vackert kyrkbröllop och en fest i gamla historiska lokaler. Det är underbart med bröllop :-)
Menyn är ju alltid viktig på en bröllopsfest och vi försökte luska ut i förväg vad som skulle serveras, men de var stentuffa, inte ett knyst sa de, ingeting avslöjades. Visserligen var vi inte oroliga utan helt säkra på att det skulle vara gott - och det var det.
Förrätt: Frasig rosmarinfoccacia med dill, citronmarinerade kräftstjärtar, körsbärstomater, mozzarella och rostade solroskärnor serveras med plocksallad.
Varmrätt: Knaperstekt ankbröst med sticklök, mangpld och späda haricotverts, gräddsås smaksatt med svartvinbärsbrännvin.
Dessert: Ljummen chokladfondant med vanlijglass, visprädde och färska bär

Kaffe & avec

Perfect för att kunna fuska med stil. På bröllop håler jag inte en strikt LCHF-diet. Jag är inte så himla strikt i vanliga fall heller, men på bröllop är det de där 10 undantagsprocenten som gäller och när jag fuskar så gör jag det med stil, det ska vara värt det.
Förrätten var ju inga problem - skippa foccacian, inga problem för mig.
Varmrätten - ät allt utom potatisen som serverades till. Jag kan tala om att gräddsåsen var GRÄDDSÅS, på riktigt! Jag är ingen sås-människa eller sås-kännare, men den var otrolig.
Desserten - vet ni att en chokladfondant ser ut som en chokladmuffins - inte helt imponerande på utsidan, men så satte man gaffeln i den och vad hände - jo ut rann varm, mörk choklad, mums. Det var värt det - doppa färska bär i varm choklad och sedan i vispgrädde - mmmm.
Sedan fick man ju dansa lite och till kaffet var det inte bara sprit av olika sorter, vilket jag ju ändå inte dricker, utan i en skål låg väldigt inbjudande mörka chokladtryfflar. Ja, den var också värt det :-)

Så vad vill jag säga med detta? Jo, nu kommer snart julen. Julborden och personalfester etc. är väl redan i full gång och på julen ska man ju inte räkna vad man äter, men måste ju få leva också. Men julmaten är ju perfect för oss som äter enligt LCHF/ Naturlig mat. Så mycket bra mat det finns på ett julbord. Sill, lax, ägg, skinka, ja, allt som är bra för oss. Men hoppa över gröten och skumtomtarna. Fuska inte med en skumtomte om du inte är totalt förälskad i skumtomtar. Låt det vara värt det när du fuskar. Ta den där chokladpralinen du suktat efter länge och bottna med fett och protein innan, så tar det längre tid för sockret att gå ut i blodet.

Det här kan bli julen då du kan äta gott, bli mätt och nöjd och ändå hålla vikten och må bra.
Remember: Fuska med stil.

Ha en fortsatt bra dag

Mums!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0