Blodsocker

Igår kväll sändes Vetenskapens Värld på Svt2, kl.20.00, då det handlade om vetenskapen bakom kostråden vi får av myndigheterna. Programmet handlade om att kostråden om lite fett i maten kan ha bidragit till fetma-och diabetesepidemin i världen.
I programmet fick man följa en grupp typ 2- diabetiker på matlagningskurs där de får lära sig att skära ner på kolhydrater i kosten. För att lyckas med det och för att bli mätta lär de sig att blanda in mycket fett i maten. När de blir sugna på sötsaker uppmanas de att äta en sked bregott. En kille visade upp alla sina mediciner han skulle ta varje dag, och det var ju en hel ryggsäck full. Han verkade inte speciellt gammal heller. Han sa att distriktssköterskan tyckte det skulle bli intressant att se vad som hände med honom om han la om kosten, för hon hade inte fått rätsida på hans blodsocker, han var hennes stora utmaning, och han fick beröm om han låg lägre än 16 mmol efter en måltid. Efter deras sista träff då de hade ätit en måltid med mycket fett och protein, testade de alla sitt blodsocker, och alla hade under 6 (tror jag, kolla själv på programmet), även den här mannen och alla var helt förundrade. Efter tre månader träffades gänget igen och två hade hoppat av, men de andra hade blivit friska och symtomfria, gått ner i vikt och mådde fantastiskt. Kolesterolvärdena var också bra. Mannen som varit sköterskans stora utmaning hade slutat att ta insulin, mådde mycket bättre än han gjort på många år och gått ner tre byxstorlekar :-) Och ändå sitter professorer på höga hästar och säger att det inte fungerar. Tja, det kan ju inte vara lätt att gå emot strömmen, man har för mycket att förlora av prestige, pengar och politik.
Aftonbladet idag skriver en debattartikel om att kostråden idag strys av ekonomiska intressen, oh, really.... ja, det är klart att läkemedelsföretagen som tjänar miljarder på försäljningen av kolesterolsänkande mediciner och diabetesmediciner inte vill sponsra studier som skulle kunna visa att deras produkter är överflödiga eller rent av farliga för en del.
Och är det så att man inte vet hur ens blodsockret påverkas av olika sorters mat, kan man lätt testa det själv. Googla på gratis blodsockermätare så kan du beställa hem en och prova hemma. Jag beställde hem en för länge sedan, men har inte provat den förrän idag. Jag testade en timme efter mitt förmiddagsfika som bestod av kaffe med gammeldags mjölk, en bit brie-ost och ca 10 nötter (olika sorter). Mitt blodsockervärde var 4,5mmol. Jag är nöjd. 45-60 minuter efter att Magnus hade ätit ägg, sill och ostskivor till lunch hade han 5,8, vilket också är jättebra. Jag får väl göra några "egenstudier" framöver där jag testar hur blodsockret påverkas av vad jag äter, prova med frukt eller juice och kolla hurdan skillnad det blir mot bregott, brie-ost eller bär med vispgrädde :-)

Vi hämtade vår nya familjemedlem i fredags, katten Snuttan, hur gullig som helst. Och jag blir så full i skratt varje gång jag läser om katter, eller ja, djur över huvud taget, för det står alltid att man måste vara noga med vad man ger dem för mat, för det kan bli sjuka om de får mat de inte är anpassade för...... hm, men vi människor kan stoppa i oss vad för skit som helst...eller kan vi kanske inte det ;-)

Nä, nu vidare i dagen. Ät, drick och var glad :-)


Here she is :-)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0