So many books - so little time....

Jag har fortfarande böcker i bokhyllan jag inte läst, men håller på att plöja igenom. De flesta är ju dessutom bra, intressanta och värdefulla så ibland önskar jag att jag vore snabbläsare och att allt jag läste dessutom fastnade i hjärnan. Men, men, man kan ju inte få allt. Några böcker jag nyligen har läst och håller på att läsa ska jag i alla fall skriva om här idag. Kanske kan jag uppmuntra någon att läsa mer eller lära sig mer om hälsa och kost.
Den första boken är "Mjölkrevolutionen" av Fredrik Colting. Det var egentligen bara meningen att jag skulle bläddra igenom den när den kom med posten, och sedan placeras på sin plats i högen, men jag kunde inte slita mig från den när jag väl börjat, så den fick gå före.... Efteråt började jag genast googla efter ekologiska mjölkbönder i min närhet där jag skulle kunna köpa opastöriserad mjölk några ggr i veckan - det gick inte så bra, jag får söka vidare. Hur som helst, boken om mjölken är intressant, lättläst, rolig och ganska tunn. Det är som att lyssna på en föreläsning, fast utan bilder då. Där får man väl använda fantasin då, vilket kan vara ok om Mr Colting själv är med på dem, ha, ha. I alla fall, en bok jag rekommenderar till alla.

Just nu läser jag "Sockerbomben i din hjärna" av Bitten Jonsson & Pia Nordström. Också en helt otroligt intressant bok och lättläst. Jag sa igår att utifrån den skulle jag kunna sätta ihop en hel föreläsning att ha för högstadieelever (mina döttrar går i 8:an) som jag vet går till bageriet och affären på lunchrasten och fyller på med massor av socker (av alla sorter). Jag är inte sockerberoende själv, men jag förstår bättre nu dem som är det och att det finns en del olika nivåer o.s.v. Ja, den boken ska jag också låna ut till några jag vet behöver läsa den :-)

Sedan har jag nyligen köpt två böcker jag bara bläddrat i än, men som kommer att läsas också. Den första är "Dags att bli smal" av Katrin Zytomierska. Jag har bara sett henne i TV och så innan så jag tyckte det var bäst att köpa den omtalade boken och läsa själv det hon skriver. Dessutom är där ju flera goda recept att prova.

Den senaste boken som kom i min brevlåda var "LCHF & träning" av Jonas Bergqvist. Jonas var ju en av mina lärare i Kostrådgivarutbildningen och hade bl.a. Träningsfysiologi med oss. Han är mycket kunnig när det gäller kost och träning och arbetar med det varje dag. Den har jag också bara hunnit bläddra i, men även där finns några recept :-) En av mina klienter tränar ju massor och tävlar också inom sin sport, men behöver gå ner ett antal kilon för att det ska bli bäst, så jag hoppas jag ska få några tips från boken. Är också själv riktigt intresserad av träning och skulle inte ha något emot att gå en sådan utbildning också, vi får väl se :-)

Ja, det var en del boktips. Hoppas ni kan bli lite uppmuntrade att läsa lite mer om kost och hälsa.

Nästa helg är det påsk. Jag ska kolla i "LCHF för familjen" av Anna Hallén, vilken jag skrev som förra gången, och hitta lite godis där. Vill inte ge mina barn påskägg med färgämnen, socker, e-nummer etc. Nä, varför skulle jag det när det finns så mycket annat gott.

Ha det bäst tills vi hörs igen

Bröderna Colting - ser ju inte ut att må dåligt :-)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0