LCHF - Evolutionen - och Jag....

Så är jag väl igång och bloggar då och eftersom jag här kallar mig "Hälsopastorn" vill jag ge en liten beskrivning om vem jag är och hur olika aktuell frågor om hälsa påverkar mig.
Jag heter Monica, jag är ganska nybliven Lic. Kostrådgivare LCHF och som blogg-namnet antyder är jag även Pastor, eller Officer som det heter i mitt samfund, Frälsningsarmén. Jag har dessutom jobbat så pass länge att jag kommit upp till graden Major (vilket inte har något med duktighet att göra utan bara tjänsteår).
Jag älskar att lära mig nya saker, både vad det gäller det andliga - läsa Bibeln, teologisk och annan uppbyggande kristen litteratur, och när det gäller resten av livet. Jag har en del poäng på Malmö Högskola i Arbetsvetenskap, Kompetensutveckling, Förändringsarbetets grunder m.m., Jag har en del teoligiska poäng från THS. Jag har utbildat mig till Undersköterska och nu senast till Kostrådgivare, vilket var entuff, intensiv men fantastiskt intressant och roligt utbildning. Är så glad att jag klarade den och att jag fick nya underbart fina vänner.

Jag tror att människan, för att må bra, behöver sköta om både kroppen, själen och anden, dvs, Hela Människan. Och för mig att bli Kostrådgivare och samtidigt vara pastor är en rätt bra kombination för att kunna hjälpa någon att nå en bättre hälsa. I utbildningen ingick ju dessutom Coachning och Motivation vilket är bra för att få själen på rätt köl.

En fråga dock, som jag redan fått några gånger och som jag förmodligen får fler gånger, är hur jag som är kristen och Bibeltroende kan få ihop LCHF, som ju bygger på Evolutionsteorin, med min tro. Så jag skriver väl lite om det här då :
För mig har evolutionen aldrig varit ett problem, och nu inser jag att jag av vissa kommer att kallas hädare...
Men, vid vissa frågor måste jag lyfta på hatten och gå vidare för jag tror att Gud vet vad Han gör ändå. Så för att göra det hela lite klarare:

1. Tror jag att Gud har skapat världen? Svar: JA!
2. Tror jag att Gud skapade världen på sex 24-timmars-dagar och att jorden och människan är 10000 år gammal eller yngre?
Svar: NEJ!
3. Tror jag att människan är skapad till Guds avbild?
Svar: JA! (och jag skiter fullständigt i hur länge sedan det var eller hur det gick till rent praktiskt, för det kommer vi inte att få veta ändå)
4. Tror jag att Gud är allsmäktig och har fullkomlig koll på vad Han har gjort, gör och kommer att göra ? Svar: JA!
5. Är detta en frälsningsfråga?
Svar: NEJ!
6. Har jag bättre saker för mig än att tjafsa om dessa futtiga frågor?
Svar: JA!
7. Tror jag att LCHF fungerar? Svar: JAAA! -
so what's the problem :-)

Så, nog om det, nu pratar vi lite god mat och hälsa. Varför LCHF? Jo, det är naturlig mat, den mat vi är skapade till att äta, vilket stod klart för mig när jag, efter ca 25 års ätstörningar (till och från) fått ett naturligt förhållande till mat, äter utan ångest och har fått ett lugn i kroppen. Det räcker för mig. För många som går över till LCHF kommer att märka samma sak, samt att överflödskilon försvinner utan att man går hungrig eller bantar. Kan det bli bättre?

Nej, nu får det vara bra för den här gången. I'll be back soon.


Anna Halléns nyaste bok - hur bra som helst - många recept på god mat!


Kommentarer
Postat av: Pia Nyberg

Grattis till nyabloggen! Blir kul att följa! Kram fr Linköping

2011-09-04 @ 20:41:50
URL: http://Www.pianyberg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0