Stenåldersträning

Jag tränar på gym två gånger i veckan, på en plats som heter Aktiv Rehab. Det är bra att träna där, för där finns människor av alla kategorier, allt från den älde damen som haft stroke och är halvsides förlamad till tonåringen med ledbandsskada i knäet. Inga direkta kroppsbyggare eller maniska skönhetsobjekt - alltså passar jag in alldeles perfekt :-) Man får ett bra perspektiv på livet när man träffar folk som råkat ut för olika saker som hindrar dem i vardagslivet och då inser jag att, jodå, jag har ont i nacken och ryggen, men det kunde verkligen varit mycket värre. Och så blir jag väldigt tacksam över vad jag har och hur jag mår.

I alla fall var jag och tränade igår morse och hade bokat till med min PT Johan för att göra en uppföljning av mitt program, det är ganska längesedan nu. Jag var där en timme innan så jag hann träna igenom mitt gamla program, jag tänkte att jag måste ju vara riktigt uppvärmd och genomtränad ifall vi inte gör så många nya övningar..... Det visade sig vara fel tänkt av mig :-S
Nu tyckte Johan att det var dags för ett nytt program så jag kunde få bättre resultat av träningen och det är väl bra förstås. Nu har jag fått lära mig hur jag ska träna alla de ursprungliga rörelserna, Primal Patterns, som det heter, de som vi människor ska kunna göra utan problem, så som stenåldersmänniskorna rörde sig naturligt varje dag. 6 övningar (den 7:e är gång och det behöver jag ju inte träna på gymmet)


Twist, pull, lunge, bend, squat, push -ja, bilden är lite suddig men jag hoppas få orginalet snart så då lägger jag in den istället. Rörelserna ser ju lite annorlunda ut på gymmet, men i grunden är det dessa och hela tiden: "håll in magen, spänn magen, håll in magen, nej, inte där uppe, där nere, håll in magen, spänn magen"... JAAAAAAA jag ska!!!! Allt utgår från de nedre magmusklerna för att få stabiliteten och det märks direkt när man tappr lite där så blir rörelsen fel. Och det var inte bara musklerna som fick jobba, pulsen steg, jag blev alldeles andfådd emellanåt.... Och tänk då, om detta är rörelser som våra kroppar är designade för att klara v utan probelm och de ändå är så svåra för oss att klara av, är det då konstigt att vi har ont överallt, i ryggar, nacke, axlar, knän, höfter, huvud etc. Vi rör oss ju alldeles fel till vardags att vi måste gå på gym för att lära oss rätt....
Hm, det var i alla fall roligt att göra de här övningarna med Johan igår för nu kunda jag ju dem redan, jag lärde mig ju dem i träningsfysiologin i Kostrådgivarutbildningen, så det blev extra kul eftersom jag fattar konceptet.
Ju mer man kan och förstår desto roligare blir det. Precis som med kosten, ju mer jag förstår hur kroppen fungerar och vad som händer i kroppen när olika sorters mat kommer in, desto roligare är det att både äta bra själv och att visa andra att man faktiskt kan må bättre.

Nu ska jag gå vidare i dagen. Och ja, jag har träningsvärk idag :-)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0