Lagom eller.......

Sverige brukar kallas landet lagom, eller ibland "mellanmjölken land", och visst är det så. Vi ska vara så himla lagom med allting. "Lagom är bäst" -  Skittråkigt tycker jag :-)
Hur många kan äta lagom med godis? Hur många kan dricka lagom med alkohol på en fest? Hur många kan äta lagom vid julbordet? "Jamen, det måste väl ändå vara bäst att äta lite av allt, så det blir lagom." Yeah, right, ät du lagom av en flugsvamp så ska du få se hur bra det är.
Nä, avskaffa ordet lagom, det ställer bara till besvär.
I måndags hade jag varit utan mjölkprodukter en månad. Nu vet jag att jag klarar det. Kroppen är utrensad och candidan är borta. Jag bestämde mig för att börja introducera lite mjölkprodukter igen, väldigt smått. Gick till ostbutiken på Limhamn och köpte två sorters opastöriserade getostar - mums vad gott! Den första biten satt bra ska jag tala om, det nästan tårades i ögonen så gott det var :-) Sedan har jag under veckan smakat någon liten klick grädde, en tesked rysk youghurt, lite cream cheese, en liten cappuccino, men det är allt. Inte kan jag äta lagom med mjölkprodukter - nej, hädanefter ska jag använda mig av både ordet och begreppet "sparsam".
Jag tror att jag kan vara sparsam med dessa produkter, jag har ju klarat mig helt utan ett tag nu och jag vet att om det börjar bli för mycket, så får jag vara utan igen (och det är så himla tråkigt).
Samtidigt vet jag att sparsamhet är viktigt när det gäller det här, för mjölk är ju inte egentligen del av den naturliga maten vi åt från början, men många av oss tål den och det är en bra källa till fett och praktiskt i matlagningen. Bär med vispgrädde är ju inte helt fel heller.....

Nya rön om kaseinet i mjölkprodukterna visar också att det inte är helt opitmal föda, det kan ställa till det i hjärnan, speciellt för barn med speciella behov. Men mer om det vid ett annat tillfälle.

Anna Hallén var på en föreläsning i fredags med ett antal hjärnforskare och här följer lite intressant info från den föreläsningen:
Lite spännande fakta från föreläsningarna i fredags:
1. Bröd och pasta innehåller växtproteiner till 10%. Av en sort som gör oss sjuka. (gluten)
2. 1990 åt vi 50 kg veteprodukter/person och år. Idag är siffran 80 kg!!!
3. 1990 åt vi 4 kg pasta/person och år. Idag är siffran 10 kg.
4. Och jag äter inget av detta så någon måste äta dubbelt :)
5. Gluten skapar läckande tarm. Det som läcker ut är peptider. Peptider skapar inflammation, påverkar hjärnan och psykologin. (Ex autism, depression, aggresivitet och schitzofreni)


En annan sak hon också skriver om gluten:
Varför "vill" vi så gärna ha kvar mackan och gluten?
1. Gluten blir till en form av morfin. Japp.
2. Lite av detta ökar minnet och skapar smärtlindring (både fysiskt, alltså ångestdämpande, och fysiskt)
3. Men, vem kan äta lite av en beroendeframkallande drog? Mycket gluten ger sen ängslighet och oro som du vill äta bort med ytterliga en macka... Fällan är total!

Så - med andra ord - bort med ordet lagom och ta lite ansvar för din egen hälsa genom vad du stoppar i dag. Fullkornsbröd är inte bra att äta, inte annat bröd med gluten heller. Lagom funkar inte.

Så, nu i Halloween-tider. Kan du inte vara sparsam med godis - ät inget :-) Eller gör eget - egna LCHF-chokladbollar t.ex.

Ha en trevlig vecka

Min första cappuccino på en månad :-)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0