Gott -i -gott -gott

Varning! Detta är ett blogginlägg som eventuellt kan leda till bakaning eller godistillverkning.

Eftersom pepparkakor, vanlig glögg med russin och mandel, saffransbullar, knäck och anat i samma stil inte är så lyckat att äta om man vanligtvis inte äter varken mjöl eller socker, så måste det ju finnas alternativ, tycker jag. Ibland är det så att man försöker hitta alternativ till allting, bara för att man "bara inte kan vara helt utan", och det är väl inte alltid helt bra kanske, men det är en annan diskussion. När det är jul och andra festligheter så bara måste det få vara just det, festligt, och då letar jag alternativa bakverk, godis och dryck. Och tänk vilken tur jag har att det finns de so tänkt likadant och inte bara tänkt utan dessutom gjort något åt det och låtit andra få de av det. I'm so happy.
Jag har bakat saffransbullar med bakerix-mjöl - prova inte det om du inte har nå't fantastiskt knep för att de ska bli goda. Mina är jätteäckliga. Jag la dem i frysen - kanske de blir godare framåt vårkanten, ha, ha.
Däremot blev mina Saffransbiscotti desto godare - de ommer inte att finnas kvar på vårkanten, jag undrar om de finns kvar till julafton ens....
Ett recept som jag ska laga men som frotfarande ligger brevid spisen, är Chokladfudge, attans vad gott det ser ut. Måste verkligen göra dem. Kanske i kväll.
Glögg är något jag alltid tyckt var för sött så jag jag blev glad att hitta det här receptet. Man kan använda alkoholfritt vin om man vill. Och till serveras förstås hackad mandel - utan russin :-)

Sedan är det ju så, vilket jag poängterat förut, att man ska njuta av livet. Det är klart att du får äta av julmaten och godiset, men för sin egen skull - fuska med stil. Bottna med fett och protein innan du äter alladin-pralinen och känn efter ordentligt om de verkligen vill ha värtbrödet, eller om du egentligen skulle bli lika nöjd och glad med en bit brie-ost. Det är jul, mina vänner, en glädjens och hoppets högtid. Ät, var glad och njut. Ge gärna till dem som inte har samma valmöjlighet som du.

Ett kostrådgivar-presentkort kan man köpa i julklapp från mig, om du känner någon som du vill ge en god start på nya året.

Ha en riktigt god jul och ett gott nytt år!



Ge i Frälsningsarméns Julgryta som gör du någon annan människa glad.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0